• Skip to primary navigation
  • Skip to content

Suostumus2018

Kampanja itsemääräämisoikeutta kunnioittavan raiskauslainsäädännön puolesta.

  • Vaalilupaus
  • Kansalaisaloite
  • Blogi
  • Kampanja
  • UKK
  • Yhteys
  • Media

Kieli

  • Svenska
  • Vaalilupaus
  • Kansalaisaloite
  • Blogi
  • Kampanja
  • UKK
  • Yhteys
  • Media

UKK

Miksi tämä lakimuutos tarvitaan?

Jokaiselle kuuluu seksuaalinen itsemääräämisoikeus eli oikeus päättää miten, milloin ja kenen kanssa haluaa olla seksuaalisessa kanssakäymisessä. Tällä hetkellä laki kuitenkin määrittelee raiskauksen käytetyn väkivallan tai sen uhkan kautta eikä suostumuksen puutteen kautta. Tähän sisältyy monta ongelmaa.

Tukholman Karoliinisen instituutin tutkimuksen mukaan 70 prosenttia uhreista jäätyy raiskauksen tapahtuessa siten, ettei pysty vastustamaan tekijää. Silti lakia tulkitaan tavalla, joka olettaa raiskauksen vastustamisen olevan jokaiselle uhrille ”luonnollinen” reaktio. Tämän johdosta moni raiskaus, jossa uhri ei kyennyt vastustamaan tekijää esimerkiksi nuoren ikänsä vuoksi, jää tunnistamatta ja rankaisematta. Seksiin voidaan painostaa myös muilla tavoin kuin käyttämällä väkivaltaa esimerkiksi kiristämällä taloudellisesti tai uhkailemalla kolmatta osapuolta, jolloin kyseessä pitäisi olla raiskaus myös laissa.

Vain määrittelemällä raiskaus suostumuksen puutteen kautta kunnioitetaan täysimääräisesti jokaisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta. Lakimuutos lähettäisi tärkeän viestin siitä, että ilman suostumusta ei ole seksiä.

Mitkä olisivat tärkeimmät lakimuutokset tuomat muutokset?

Kun siirrytään suostumusperustaisuuteen, fokus siirtyy asianomistajasta tekijään. Kun nyt oikeus arvioi, onko asianomistaja vastustanut tekoa, lakimuutoksen myötä oikeus arvioi sitä, onko tekijä voinut päätellä suostumusta olevan. Tämä asettaa vastuun raiskauksesta yksinomaan sille kenelle se kuuluu: tekijälle.

Kun laki asettaa vastuun selkeästi tekijällä, myös ilmoituskynnys laskee ja tällöin mahdollisuus saada oikeutta paranee. Laki ei vain heijasta vaan myös vaikuttaa yleiseen asenneilmapiiriin. Kun laki kunnioittaa täysimääräisesti jokaisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta, se siirtyy pikkuhiljaa myös yleiseen asenneilmapiiriin.

Miten suostumus määriteltäisiin laissa? Tarvitsenko jatkossa lupalapun?

Et tarvitse. Suostumuksen voi päätellä esimerkiksi kumppanin sanoista tai teoista. Lakimuutoksen myötä olennaista olisi, mistä suostumusta ei voi päätellä. Jos kumppani on esimerkiksi passiivinen tai itkee tai on voimakkaassa humalatilassa, suostumusta ei voi päätellä olevan.

Miten suostumus tai sen puute voidaan todistaa tuomioistuimessa?

Suostumuksessa on kyse niin kutsutusta olosuhdekriteeristöstä. Tuomarit tekevät kokonaisarvion, jonka perusteella päätellään, onko tekijä voinut päätellä suostumusta olevan. Jo nyt suostumus huomioidaan suuressa osassa raiskaustuomioissa. Lakimuutos tarkoittaisi sitä, että tuomarien tulisi järjestelmällisesti ja johdonmukaisesti huomioida suostumus. Seksuaalirikokset ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan vaikeita rikoksia todistaa. Useissa muissakin rikoksissa on sana sanaa vastaan, eikä se ole syy poistaa niiden kriminalisointeja.

Mitä jos seksikumppani tulee aamulla katumapäälle ja syyttää raiskauksesta?

Lakimuutoksen myötä yleiset oikeusperiaatteet eivät lakkaa pätemästä. Jokainen on jatkossakin syytön, kunnes toisin todistetaan. Kukaan ei voi saada tuomiota raiskauksesta ilman näyttöä.

Mitä kansalaisaloitteen h-kohdalla tarkoitetaan? Eivätkö alle 18-vuotiaat saa enää harrastaa seksiä täysi-ikäisten kanssa?

Seksi on iloinen asia, eikä kansalaisaloite pyri puuttumaan kenenkään suostumukselliseen seksielämään. Ei ala- eikä täysi-ikäisten. 

Suostumus2018-kansalaisaloite ei ota kantaa suojaikärajaan, joka sisältyy lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön (RL 20:6) ja törkeään hyväksikäyttöön (RL 20:7), koska kansalaisaloite ei kata kyseisiä pykäliä. Suojaikäraja on pääsäännön mukaan jatkossakin 16 vuotta. Sen sijaan kansalaisaloitteessa seksuaalisen hyväksikäytön pykälä poistetaan ja korvataan laajemmalla suostumusperusteisella raiskauspykälällä. Tämä tarkoittaa sitä, että raiskaukseksi määriteltäisiin myös aiemmin seksuaaliseksi hyväksikäytöksi määritelty tapaus, jossa asianomistaja on 16–17-vuotias ja tulee hyväksikäytetyksi seksuaalisesti aikuisen ihmisen toimesta, joka on tähän auktoriteettiasemassa (esimerkiksi opettaja) tai, jossa nuoren ei katsota itsenäisesti kykenevän päättämään omaan seksuaaliseen itsemääräämisoikeuteen liittyvissä asioissa. Kansalaisaloitteessa on myös poistettu lisävaatimus asianomistajan ja tekijän välillä olevasta valta- ja luottamussuhteesta.

Kohdan h päätavoite on siis vahvistaa 16–17-vuotiaiden seksuaalisen autonomian suojaa samalle tasolle kuin mitä se on alle 16-vuotiaiden osalta. Tällä hetkellä alle 18-vuotiaaseen kohdistuva seksuaalirikos voidaan tuomita seksuaalisena hyväksikäyttönä, mistä on mahdollista päästä pelkillä sakoilla. Kansalaisaloitteen tavoite on muuttaa tämä: 16–17-vuotiaaseen kohdistuva seksuaalirikos olisi jatkossa tuomittava raiskauksena, eli sakkorangaistus ei enää olisi mahdollinen.

Hetkinen, miksi törkeän raiskauksen yritystä ei ole kriminalisoitu aloitteessa, mutta raiskauksen ja seksuaaliseen tekoon pakottamisen yritys on?

Tämä on KÄMMI. Jossain vaiheessa aloitteen työstöä tämä on jäänyt vahingossa pois, eikä kukaan ole huomannut sen puuttumista. Se ei ole missään nimessä tarkoitus. Hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen. Kansalaisaloitteen luovutuksen yhteydessä tämä tullaan tuomaan esille ja valiokuntakäsittelyssä aloitteen sisältöä pystytään vielä tarkentamaan.

  • Vaalilupaus
  • Kansalaisaloite
  • Blogi
  • Kampanja
  • UKK
  • Yhteys
  • Media

Copyright © Suostumus2018